Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no
Printer-ikon Utskriftsvennlig versjon

Saksbehandling og dokumentasjon

Saksbehandler har et viktig ansvar for at arkivet alltid skal fungere som en oppdatert og effektiv informasjonsbase.  Dokumentene skal være sikret som informasjonskilder for samtid og ettertid, Arkivlovens § 6.  

All skriftlig saksbehandling utføres i kommunens sak-/arkivsystem eller i et fagsystem. Det skal benyttes Senja kommunes logo på utgående brev. Det er ikke lov å skrive brev i MS Word og sende dette på kommunens vegne uten logo, journalføring og mulighet for kvalitetssikring. Dette er brudd på sentrale bestemmelser i arkivloven, forvaltningsloven og offentlighetsloven. 

Senja kommune har elektronisk godkjenning og signatur av dokumenter.  Saksbehandler har fullmakt til å underskrive brev, jfr administrativt delegasjonsreglement, med unntak av:

  • brev som profilerer kommunen utad, f.eks. strategiske beslutninger, uttalelser eller signaler fra kommunen
  • brev på vegne av  flere enheter, hvor det ikke uttrykkelig framgår hvem som opptrer på vegne av kommunen
  • øvrige brev fra stab og virksomheter avgjøres i den enkelte enhet

Den enkelte virksomhet/stab besvarer inngående korrespondanse fortløpende og innenfor svarfrist satt i Forvaltningslovens §11. Saksbehandling foregår på delegert myndighet fra rådmann også for politisk utvalgsbehandling.  E-poster behandles på samme måte som dagens post og vurderes arkivverdig.

  1. Saksbehandling generelt
  2. Reglement for folkevalgt organ (reglement og saksbehandlingsregler)
  3. Delegeringsreglement for Senja kommune 2020
Laster...