Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no
Printer-ikon Utskriftsvennlig versjon

Arkivorganisering

Organisering arkivtjenesten

Arkivtjenesten er administrativt underlagt rådmannen og ledes av avdelingsleder service- og kommunikasjon. Fagansvarlig arkiv plikter å gjøre alle ansatte kjent med de rutiner som er omtalt i denne planen, og skal kontrollere at rutinene følges opp i den daglige saksbehandlingen. Fagansvarlig arkiv skal gjøre seg kjent med gjeldende regelverk, sørge for tilstrekkelig opplæring av nytilsatte og sørge for jevnlig overføring av uaktuelt arkivmateriale til arkivdepot.

Dokumentsenter

Arkivtjenesten i Senja kommune er organisert med ett felles postmottak i rådhuset på Finnsnes. De tidligere kommunehusene (Berg, Torsken og Tranøy) fungerer som fjernarbeidsplasser. 

Arkivtjenesten har følgende målsetting:

  • Arkivet skal være en oppdatert og tilgjengelig informasjonsbase for saksbehandling og offentlig innsyn.
  • Arkivet skal være godt registrert og sikkert lagret. Arbeidsrutiner, arkivsystem og informasjonsbærere skal være mål for kvalitetssikring.
  • Arkivet skal på en trygg måte ivareta rettslig og historisk dokumentasjon for ettertiden.
  • Arkivtjenesten skal aktivt bidra til at politikere og ansatte kan fungere godt og utøve sine oppgaver. Arkivtjenesten skal bidra til god internkontroll, og legge til rette for forvaltningsrevisjon og legalitetskontroll.

Funksjoner og innhold

Arkivstruktur og inndeling i arkivdeler

Generelt 

Alle enhetene i Senja kommune skaper ett felles arkiv. Arkivet er fullelektronisk.

  • All journalføring og administrativ saksbehandling skal foregå i Elements Cloud, sak- og arkivsystem.
  • Klient- og brukerrelatert post journalføres i egne fagsystemer.
  • Enhetene/virksomhetene har selv system- og dokumentasjonsansvaret for eget fagfelt.
  • Enheter som har merkantilt personell står selv for åpning og skanning av post. For fagområdet barnevern, helsestasjon, skolehelsetjeneste, PP-tjenesten (inkludert logoped) foretar sentralt postmottak denne oppgaven.

De elektronisk produserte og lagrede dokumenter er de originale, offisielle og gyldige versjonene. Sky-løsningen driftes av Sikri mens Senja kommune er teknisk driftsenhet for egne servere og datalinjer.

 

1. Arkivdeler i sak-/arkivsystemet Elements Cloud

Navn arkivdel
Funksjon
Beskrivelse

BARNEHAGE

Barnehagebarn

Spesialpedagogisk arkiv på barnehagebarn med spesielle behov, felles for alle kommunale barnehager

BRANN

Branntilsyn

Tilsynsoppdrag

BYGG

Byggesak

Bygge- og delesaker

ELEV

Elevarkiv

Spesialpedagogisk arkiv på elever med spesielle behov, felles for alle grunnskoler

MD1

Møtedokumenter

Dokumenter som innkalling, saksliste, møteprotokoll politiske utvalgsmøter

PERSONAL

Personalarkiv

Personalarkiv på alle ansatte

PLAN

Plansak

Reguleringsplaner, kommunedelplaner

SAK

Generelt saksarkiv  

Generelt saksarkiv ordnet etter K-kode nøkkel, egen modul for møtesaker

2. Arkivdeler i DMA - Documaster arkiv

Navn arkivdel

Funksjon

Beskrivelse

Produksjonssystem

Oppvekst Senja:

 

   

Skole

Skoleadministrasjon

Inntak skole, flyttemelding, div. søknadsbehandling

Vigilo-OAS

SFO

Sfo-administrasjon

Søknadsbehandling, i bruk fra vår 2022,

Vigilo-OAS

Barnehage

ikke i bruk

 

Vigilo-OAS

PPT Senja:

     

PP-tjenesten

PP-tjeneste-bruker

Logopedi tjeneste-bruker

PP-journal, utredning, tiltak
Logopedi-journal fra dato: 01.03.22, utredning, tiltak

HK-Oppvekst - Vitec HK Data

3. Arkivdeler i Visma arkivkjerne - VSA

Navn arkivdel

Funksjon

Beskrivelse

Produksjonssystem

Familia

Barnevern

Brukerarkiv barnevern

Visma Familia

Flyktning

Flyktning; bosetting og integrering

Brukerarkiv flyktninger

Visma Velferd

FlyVo

Flyktning/voksenopplæring - Prosjekt

Prosjektarkiv - benyttes ikke

Visma Velferd

HsPro

Helsestasjon og jordmortjeneste

Brukerarkiv helsestasjon: oppfølging av barn, skoleelever, flyktninger, Vaksinasjon og smittevern

Fødestua: Oppfølging svangerskap

Visma Omsorg HsPro

Profil

Helsehjelp dokumentasjon

Brukerarkiv helse- og omsorg (Pasientkartotek, pasientjournal etc.)

Visma Omsorg Profil

Velferd

Sosialtjeneste/Nav

Brukerarkiv sosiale tjenester (NAV)

Visma Velferd

Velferd Gjeldssak

Sosialtjeneste/Nav - Gjeldssak

Brukerarkiv gjeldssaker

Visma Velferd

Voksenopplæring

Voksenopplæring

Elevarkiv voksenopplæring

Visma Velferd

4. Arkivdeler i Visma samhandling - Flyt arkivkjerne

Navn arkivdel

Funksjon

Innhold

Produksjonssystem

Barn

Søknadsadministrasjon

Administrasjon av søknadsbehandling og oppsigelse av plass

VismaFlyt barnehage

Generelle saker

Administrasjon barnehageplass

Saksbehandling redusert foreldrebetaling, fakturagrunnlag, rapportering

VismaFlyt barnehage

5. Fagsystem med integrasjon mot sak- og arkivsystem

Fagsystem

Funksjon

Arkiv

EasyCruiter

Stillingsadministrasjon

K-kode

DM-Brann

Tilsynssaker

Objekt

TendSign

Anbud/innkjøp - administrasjon/behandling

K-kode

 

6. Manuell overføring av informasjon

Virksomhet

Innhold

Arkiv

Grunnskole

Voksenopplæring

Klasselister, klassedagbøker, karakter-protokoller, vitnemålsprotokoller, 
Møtebok for: elevråd, samarbeidsutvalg, foreldreutvalg/råd og referat fra personalmøter

Karakterprotokoller 

K-kode

Barnehagene

Oversikt barnehagebarn 
Møtebok for: samarbeidsutvalg, foreldreutvalg/råd og referat fra personalmøter, daglig frammøteliste/fravær oppbevares på papir i avd.

K-kode

Skatt/innfordring

dokumenter som omhandler saksbehandling av lemping og tvangsinnfordring

K-kode

 

7. Digitale fellesløsninger, statlige systemer

Senja kommune er pålagt å benytte statlige systemer til mottak av post innenfor deler av landbruk, kultur, flyktning og voksenopplæring, statlige velferdsordninger:

Virksomhet

Produksjonssystem

Arkivering

Systemeier

Plan, næring, natur:

     

Natur

Agros - portal:

 

Landbruksdirektoratet

 

ØKS

Distribuert/lokalt

Landbruksdirektoratet

 

eStil-PT

Distribuert/lokalt

Landbruksdirektoratet

 

eStil-RMP

Distribuert/lokalt

Landbruksdirektoratet

 

OBB

Distribuert/lokalt

Landbruksdirektoratet

       

Samfunnsutvikling

Husbankens Ekstranett, Startskudd, bostøtte

Distribuert/lokalt

Husbanken

Oppvekst og kultur:

     

Kultur

Anleggsregisteret

Distribuert/lokalt

Lotteri- og stiftelsestilsynet

8. Oppslag historiske journalbaser

Historisk base etter kommunene Berg, Lenvik, Torsken og Tranøy er lagret hos Sikri, leverandør av sak- og arkivsystemet Elements Cloud. Spørring i disse basene gjennomføres ved søk i dagens sak- og arkivsystem, Elements Cloud.

Historiske baser

Tidsperiode

Berg kommune

01.01.06-31.12.19

Lenvik kommune

01.03.17-31.12.19

Lenvik kommune

08.11.99-28.02.17

Torsken kommune

18.04.17-31.12.19

Torsken kommune

10.04.07-21.10.17

Torsken kommune

21.10.99-04.04.07

Tranøy kommune

01.04.08-31.12.99

 

9. Digitaliserte arkiver fra sammenslåingskommunene

Se spesifisert tabell under, lagret i sky hos Dansk skanning, avd. Norge. Spørring i disse basene foretas via Weblager.no. Det er kun autorisert personale som har tilgang til søk i basene.  Originale arkiver tilbakeført til arkivdepot.

Tidsperiode start kan variere fra oppført informasjon

Senja Kommune

Arkiver/tidsperiode:

Sammenslåingskommuner:

Byggesak

Deling

Seksjonering

Oppmåling/målebrev

Landbruk/Gård

Personal

Berg kommune

1918-2018

0

0

0

1938-2018

1943-2016

Lenvik kommune

1947-2017

1969-2017

1989-2017

år ikke notert, (26 hm)

1969-2017

1935-2017

Torsken kommune

1910-2017

0

0

år ikke notert, (0,9 hm)

1925-2016/17

1944-2016

Tranøy kommune

1930-2018

0

0

år ikke notert, (0,5 hm)

1922-2016

1948-2016

Krav om håndskrevet signatur

Dokumenter med formkrav. Krav om håndskrevet signatur:

  • Skjøter
  • Kontrakter

Digitale signaturer

Senja kommune har ikke per tiden digitale signaturer til signering av avtaler og kontrakter samt godkjenning av møtebøker.  Dette er noe det jobbes med og vil være på plass i løpet av 2023.

Arkivformater

I Senja kommune skal korrespondanse og saksdokumenter i det elektroniske arkivet konverteres til godkjent arkivformat så snart de er ferdigstilt eventuelt senest ved avslutning av saken (mappe).
Formålet med konverteringen er å sikre at dokumentene framstår som komplette og uendrede. Alle arkiverte dokumenter skal være beskyttet mot uautoriserte endringer.

Følgende formater med tidspunkt for konvertering skal benyttes:

Type

Produksjonsformat

arkivformat

Tidspunkt for konvertering

Egenproduserte dokumenter, vha tekstbehandling, regneark, presentasjoner

Word, Excel, Powerpoint, Åpent dokument, m.fl

PDF/A, versjon 1a eller 1b eller høyere

Ved status journalført

Skannede dokument

PDF/A, Raster, TIFF

PDF/A

Ved status journalført

E-post meldingstekst

Ren tekst (txt), htm, html

PDF/A

Ved status journalført

E-post vedlegg

PDF, Word, Excel, Powerpoint, m.fl

PDF/A

Ved sak avsluttet

Kart og tegninger

CAD, tekniske tegninger, strekgrafikk

TIFF versjon 6.0

SOSI versjon 2.2 eller høyere

Ved sak avsluttet

Digitale fotografier og bilder

JPEG, PNG, TIFF

TIFF versjon 6.0

JPEG (ISO 10918-1:19949

Ved sak avsluttet

Digital video

MPEG-2, MPEG-4

MPEG-2 (ISO 13818-2)

Ved sak avsluttet

Digitale lydfiler (audio)

MP3, MPEG-2, MPEG-4

MP3

PCM

PCM-basert Wave

Ved sak avsluttet

SMS/MMS

Ren tekst (txt)

PDF/A

Ved status journalført

Fremstillingen av arkivversjoner med komprimerte JPEG-filer, MP3 lydfiler og MPEG-2 videofiler skal skje slik at dette ikke medfører ytterligere komprimering og svekket bilde- eller lydkvalitet.

Laster...